Yogafarts

by

Yes! Eindelijk mag en ga ik een stukje schrijven over iets waar veel mensen zich over schamen, namelijk scheetjes. Ook wel genoemd: ruft, windje, darmgas, poepje, bout of flatus. Ja, ik heb even gegoogled naar alle synoniemen voor het woord scheetje. Ik hoop dat je er net zoveel van geniet als ik.

In dit stukje gaat het specifiek over de yogascheet. Dat windje dat eruit wilt omdat je in allerlei houdingen hebt gestaan, maar die je niet durft los te laten. Want inderdaad, ruftjes kunnen nogal eens stinken of geluid maken.

Het is simpelweg een functie van het menselijk lichaam. Ook van dieren trouwens. Koeien kunnen er bijvoorbeeld flink op los ruften, waardoor er nogal wat methaangas in de lucht terecht komt. Ander verhaal, zal ik verder niet op ingaan.

koeienscheet

De yogafart dus. Ik kan je vertellen dat ik al meerdere situaties heb gehad waarbij ik les gaf en er bij iemand een scheetje ontsnapte of waarin iemand schaamteloos de lucht liet gaan. De eerste keer dat dit gebeurde kwam er een ‘oops’ van de betreffende persoon en werd er flink gegiecheld.

Een andere keer waren we net een prachtig mooie houding voor een yogawind aan het doen, namelijk het zittend balanceren met de benen wijd. Je begint dan de houding allereerst met het balanceren op de zitbotten met de voeten bij elkaar. Wanneer je de balans gevonden hebt, spreid je langzaam (eventueel been voor been) de benen wijd. Precies op het moment dat iemand zijn benen spreidde kwam er een darmgasje los. Naja, darmgasje, noem het gerust een aanzienlijke bout.

Perfecte timing. Er werd eerst wat zachtjes gelachen, maar de meesten konden zich niet meer inhouden en het zachtjes lachen veranderde in een collectief bulderen. Je kunt je misschien voorstellen dat er van de balanshouding weinig meer terecht kwam 😉 Degene die de wind liet bleef trouwens nog aardig lang geconcentreerd in de houding. Ondanks alles. Dat noem ik nog eens focus!

Zoals ik al zei, het is een functie van het lichaam. Wat eruit moet, moet eruit. Zeker bij yoga en specifiek bij houdingen die veel draaiing geven rond de middel, kan het zorgen voor lucht die eruit moet. Mijn boodschap hier is dan ook, laat die lucht eruit. Geloof me, iedereen heeft er wel eens last van en hoe fijn zou het zijn om dit gewoon eruit te kunnen laten. Laat lekker los, gooi het eruit. Dan zit het tenminste niet meer dwars en kun je met een opgelucht gevoel verder met de les.

Free the yogafart!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *


PageLines