Beginnen met yoga #2 – Praktische tips

by

De eerste les… In de vorige blog heb ik beschreven wat dat met je kan doen, hoe het voelt en wat de reacties zijn. In deze blog zal ik wat praktische zaken bespreken. Op mijn website heb ik een aantal punten beschreven (klik!):

‘’Materiaal – Yogamatten en dekentjes zijn aanwezig. Als je een eigen matje hebt dan mag je deze uiteraard meenemen.
Kleding – Iets dat comfortabel is en vrij om in te bewegen.
Eten – Ideaal gezien wordt yoga op een lege maag beoefend. Met het dagelijkse ritme dat je hebt is dit soms lastig. Probeer twee uur van te voren niet meer te zwaar te eten.
Drinken – Voor en na de les kan je een kopje thee nemen. Tijdens de les kun je beter geen water drinken. Na de les kan je dit weer ruimschoots inhalen door lekker veel water en thee te drinken.
Telefoon – Op stil, vliegtuigstand of uit’’

Dit betreft de lessen die ik geef wanneer ik deze zelf organiseer, maar dit geldt ook eigenlijk voor iedere sportschool of yogastudio waar je heen gaat. Zeker yoga -of sportmatjes zijn overal aanwezig. Yogastudio’s hebben meestal ook blokken, bolsters, dekens en soms ook riemen en stoelen. Stoelen? Jep, voornamelijk bij de vorm van hatha yoga die Iyengar heet, wordt er creatief omgegaan met allerlei attributen om je te begeleiden in een houding. Deze vorm van yoga wordt ook wel eens meubeltjesyoga genoemd 😉 Hier zie je B.K.S. Iyengar himself in een achteroverbuiging met behulp van allerlei attributen:

Afbeeldingsresultaat voor bks iyengar chair

Maargoed, terug naar wat ik eigenlijk wil zeggen: Voor die eerste yogales hoef je dus niks mee te nemen, behalve jezelf! En breng jezelf dan vooral in kleding die lekker zit. Je ziet genoeg strakke, shiny sportkleding voorbij komen. Wat prima is, maar trek iets aan waar jij je comfortabel bij voelt en niet omdat je denkt dat die ene yogalegging met bloemetjes erbij hoort. Ik heb ook een aantal van die sport –of yogaleggings die ik gaaf vind, maar ik sta net zo goed in een verwassen yoggingbroek met een te groot t-shirt yoga te doen. Is maar net waar je zin in hebt!

Ohja, en voor vrouwen: Laat die bh lekker thuis. Een sportbh/sporttopje óf niks is fijner en vrijer bewegen dan zo’n strak ding met beugels.

Wat betreft eten en drinken is het – net als bij sporten – fijn als je maag niet te vol zit. Stel dat je op z’n koppie gaat hangen of draaiingen gaat maken met je torso, dan wil je niet dat je het gevoel hebt dat alles er weer uit komt. Heb je bijvoorbeeld ’s avond les? Eet dan als avondeten een lichte maaltijd.

Last but not least, als je naar yogales gaat, kun je het beste je telefoon op stil, vliegtuigstand of uit zetten. Het is fijn voor jou en voor anderen om tijdens de les niet gestoord te worden. Een yogales is een moment voor jezelf.

Tot zover de praktische tips en dus #2 van ‘Beginnen met yoga’. Tot de volgende, namasté! <3

 

 

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *


PageLines